Teater

Vi spiller teater for blive klogere på hinanden og os selv - og for at fortælle historier.

For at fortælle om alt det, vi synes er grineren, gyseligt, grumt eller vigtigt.

Derfor skriver vi også tit historierne selv.

Peter og Ulven i Musikhuset 2020

Vi arbejder med kropsligt udtryk, improvisation, samspil og nærvær. Vi er optagede af at udvikle dig som elev både menneskeligt og teaterfagligt. Her hos os får du redskaber og viden, der kan styrke dit udtryk gennem drama, men som også er vigtige for at forstå dig selv i relation til andre.

I teater er vi vigtige for hinanden. Vi har alle en rolle at spille, og når holdet arbejder med teater, lærer vi at tage hensyn til hinanden styrker og svagheder.

Vi arbejder med alle mulige slags scenekunst, og arbejder også sammen med Kulturskolens andre kunstarter.

Vi har hold for dig, der aldrig har spillet teater og for de mere erfarne.

Vi vil gerne advare på forhånd: Du er ikke den samme efter at have spillet teater i nogle år. Så hvis du absolut ikke gider at være mere aktiv, tillidsfuld og nysgerrig, skal du altså blive væk.  Det bliver man nemlig af at skulle tænke i helheder, i at blive puffet til at gå nye veje og ved at indgå i dejlige og meningsfulde relationer som her.

Dramagisk Legestue

Her i legestuen bliver det magisk. For fantasien er i centrum.

Dramagisk legestue

Teater 1.-3. klasse

På dette hold vil vi gennem lege og forskellige dramaøvelser arbejde med kroppen, stemme og sproget.

1.-3. klasse

Teater 4.-6. klasse

Du er lidt nysgerrig? Superfint, det får du brug for.

4.-6. klasse

7.-10. klasse

Du tænker, det er for sent at prøve noget nyt? -ikke her! På dette hold har vi plads til dig, der er garvet, og dig, der er helt ny. Måske er det nu, du skal tage springet?

7.-10. klasse

Teater for Voksne

Er du gået ud af folkeskolen, og har du lyst til at lære mere om teaterkunsten

Teater for Voksne

Optagelse på SGK

Er du interesseret i vores scenekunst grundkursus? Du kan allerede nu tilmelde dig til optagelse på SGK.

Scenekunst grundkursus

Kulturskolen er også med på Fantasyfestivalen d. 16. – 17. september

Vil du med?

Har du lyst til at skabe et magisk fantasyunivers?

Temaet ved dette års Fantasyfestival på Esbjerg hovedbibliotek er monstre og magiske væsner. Kom og vær med til at forberede vores deltagelse i festivalen. Vi arbejder både med billedkunst og teater.

Vi tænker ud af boksen. Vi bygger selv og bruger vores monstre aktivt på festivalen.

Forløbet i monsterværkstedet ligger både før og efter sommerferien, så vi kan nå at blive klar. Se datoerne herunder. Vær opmærksom på, at der også er timer nogle weekender.

Vi mødes følgende tirsdage i billedkunstlokalet på Kulturskolen:
Den 6. + 13. + 20. juni og 22. august kl. 16.-18 og den 29. august kl. 16-20

Fredag den 15. september laver vi opstilling.

Lørdag den 16. september deltager vi i Fantasyfestivalen.

Tilmelding senest 5. juni.

Pris 300 kr. + materialer 150 kr.

Hvis du vil mere med din kunst

Præ-SGK

Vil du arbejde seriøst og udviklende med dig selv som skuespiller?

Har du lyst til at prøve kræfter med skuespillerfaget, med professionelle undervisere og med andre unge med samme interesse og drive?

SGK Scenekunst GrundKursus

- For dig, der brænder for teater og skuespil
- For dig, der har ambitionen om og modet til at udfordre dit skuespillertalent
- For dig, der søger seriøst og udfordrende modspil fra kompetente undervisere, instruktører og de øvrige elever på holdet
- For dig, der er mellem 17 og 25 år (der kan i særlige tilfælde gives dispensation)

Undervisere i teaterafdelingen

Gå til side der omhandler Lajla Nielsen-Refs

Lajla Nielsen-Refs

Teaterkoordinator, SGK-koordinator, teaterunderviser

Kulturtalentklassen

Vil du mere med din kunst, samtidigt med du går i folkeskolen?

Urban skole Rørkjær samarbejder med Kulturskolen om Kulturtalentklasser, hvor du kan gå i 7.-9. klasse, samtidigt med at du dyrker din interesse for forskellige kunstarter.