Kulturskolen Esbjerg fylder 25 år: Vi skaber kunst sammen

I 2024 fylder Kulturskolen Esbjerg 25 år, og et kvart århundredes kultur, kunst og kreativitet skal fejres. På Kulturskolen Esbjerg skaber vi kunst sammen, og vi oplever den sammen. Den tradition skal vores jubilæum afspejle. Vær med i det fælles kunstværk, syng vores nye sang, se de mange forestillinger rundt om i kommunen og vær med ved jubilæumsfesten i Musikhuset Esbjerg den 18. maj 2024.

Alle vores fag handler om at forfine det at kunne fortælle en historie. Og når vi selv laver jubilæet fra bunden, får alle stemmer på skolen lov til at fortælle med netop deres særkende.

Hvad sker på selve dagen?

Program for jubilæumsdagen lørdag d. 18. maj 2024

kl. 10:30 Officiel åbning i foyer m. velkomst, tale ved kulturudvalgsformand Jakob Lose, afsløring af det store fælles kunstværk "Det kommer fra oven" og Kulturskolens jubilæumssang: "Tegn mine vinger".

kl. 11:00 "Forunderlys" - en fælles forestilling i Koncertsalen

kl. 12:15  Musik, performance, udstillinger, optrin i og omkring Musikhuset.

kl. 15:30   Fælles afslutning

Vær med i et stort fælles kunstværk

Vi inviterer dagtilbud, skoler og virksomheder i hele Esbjerg Kommune til at bidrage til vores store jubilæumskunstværk. Værket afsløres i Musikhuset Esbjergs foyer til jubilæumsfesten d. 18. maj kl. 10.

Værket danner en rød tråd til havet, som vores kommune er stærkt knyttet til, og det symboliserer vandets mange stemninger. Det kommer til at bestå af en sværm af kugler lavet af selvhærdende ler, som bliver hængt op i en stor illustration af nedbør . Kunstværket kommer til at hedde: "Det kommer fra oven". (Arbejdsvejledning klik her)

Skoler og dagtilbud deltager gratis, virksomheder kan købe et kreativt kit som sponsor. Se links for tilmelding og information.

"Tegn mine vinger" - Kulturskolens helt egen sang

Vi har fået en helt ny sang. Syng den sammen med os og hundreder af andre i kommunen.  Den handler om havet som billede på hvad vi kan sammen i kunsten. Teksten er skrevet af Henrik Budde og Inger Moltesen Fogh. Den slidstærke melodi er skrevet af Henrik Budde.

Syng den sammen med dem du kender, og kom ind til os d. 18. maj og vær med i et kæmpekor.

Hent al materiale her:

Lydfil med kor,

lydfil med klaverakkompagnement,

tekstark,       PowerPoint med tekst,

noder til melodi med becifring,

klaversats udskrevet.

Fællesforestillingen Forunderlys

I Musikhusets Store Sal opfører vi en stor fælles forestilling, som er skrevet på baggrund af ideer fra lærere og elever. Den rummer alle vores kunstarter. Den handler om kunst og skaberglæde, og om vandets og nedbørens kraft her tæt ved havet. Musikken skabes af elever i samarbejde med komponist Henrik Budde og elektronisk musiker Simon Oxholm. Billedkunsteleverne er med til at skabe det visuelle udtryk, teatereleverne er med til at binde handling sammen og vores danseelever skaber forestillingens koreografier sammen med vores tidligere elev, nu danser og koreograf Elena Prastrup Nielsen. Alle vores faglærere er naturligvis med i processerne. Instruktør og manuskriptforfatter Lajla Nielsen-Refs.

Skoleforestillinger d. 17. maj kl. 9 og kl. 11

Jubilæumsforestilling d. 18. maj kl. 11:00

Skoleklasser tilmelder sig på kulturskolen@esbjerg.dk, tilmelding til d. 18. maj åbnes d. 15. marts.

Forestillingen er støttet af: